Blommor

Blommor är ett vanligt bildmotiv. Det är kanske inte så konstigt då de har nästan oändligt med variationer i färg och form. Men ska jag vara helt ärlig är det lätt att bilderna blir lite tråkiga och mer som artbilder (inget fel med dessa men de är inte vad jag är ute efter). En rabatt med många blommor är fin att titta på när man går förbi men en bild på den känns ofta rörig utan tydligt motiv. Under våren, sommaren och hösten har fotograferat mycket blommor i trädgården och försökt hitta sätt att skapa intressanta bilder på dem.

Ett sätt är att fokusera på en mindre detalj av blomman eller växten. Gör du så får du en vy av blomman som inte syns när man snabbt går förbi rabatten. Det gör den här typen av bild lite mer spännande tycker jag. Bilderna nedan har jag tagit med ett 200 mm/f4 makroobjektiv eller ett vanligt 70–200 mm/f4 objektiv. Det behövs alltså inget makro (även om du kan gå ännu närmare och fokusera på mindre detaljer med ett sådant objekt).

Några exempel på närbilder där bara en del av blomman utgör motivet. Gå nära och beskär bilden i efterbehandlingen om det behövs så att bara det utsnitt du vill finns med i bilden.

Ett annat sätt att angripa kompositionen är att skapa porträtt av blomman. Här brukar jag ha ett svart papper bakom blomman som skymmer en rörig bakgrund (resten av rabatten) eller så plockar jag in blomman och fotograferar den i en vas på köksbordet med svartpapper bakom. Jag försöker här ljussätta blomman på något sätt helst med mjuk men riktat ljus, kanske från ett fönster så även här behövs ingen speciell utrustning förutom svartpapper. Här skulle en blixt kunna vara till hjälp (men se upp för hårt ljus), men jag har ingen sådan att experimetera med så det får bli naturligt ljus.

Porträtt av blommor med mörk bakgrund. Underexponera för att få bakgrunden mörk eller placera ett mörkt papper bakom blomman.

För att skapa lite annorlunda blombilder har jag försökt tänka lite bortom det traditionella sättet att fotografera. Jag vill experimentera med skärpedjup, vinklar och perspektiv och försöka använda ljuset på bästa sätt. Motljus kan skapa ett förtrollande sken runt blad och sidoljus lyfter fram djup och texturer. En vinkel som man sällan se blommor är på deras egen höjd eller underifrån och tar man sådana bilder tycker ofta de kan sticka ut lite från mängden.

Blommor gör sig ofta bra i motljus och med en låg bildvinkel så betraktaren inte tittar ner på blommorna utan finns i blommans nivå eller kanske till och med under.

Det är inte bara färgglada perfekt blommande växter som gör sig bra på bild. Jag tycker att ofta blir bilder på blommor som är lite skadade av regn och blåst eller rent av håller på att förmultna gör sig väldigt bra på bild.

Både skadade och döda blommor kan utgöra spännande motiv.

Jag upptäckte snart att istället för stativ och makroobjekt så blev bilderna i mina ögon betydligt med intressanta då jag rörde kameran under exponeringstiden (medvetna kamerarörelser) eller gjorde multipla exponeringar. Vid denna typ av fotografering spelar utrustningen nästan ingen roll, men som vanligt är det viktigt att hitta rätt ljus. De här kamerateknikerna skapar abstrakta och impressionistiska bilder där det viktiga inte är skarpa detaljer utan att bilden förmedlar en känsla av rörelse och lämnar mycket tolkning av vad bilden föreställer till betraktaren. Ibland kan man se vad motivet är i andra fall inte. Det är inte lätt eller kanske ens möjligt för fotografen att helt kontrollera hur bilden kommer att bli så det öppnar upp för mycket experimenterande (och de flesta bilderna hamnar i papperskorgen). Det blir alltså inte en realistisk representation av motivet utan fokus ligger istället på att fånga essensen eller stämningen i en bild. Vid fotografering med medvetna kamerarörelser så rör du kameran under exponeringen (du behöver alltså en längre exponeringstid, runt 0.5–1 sekund brukar bli bra) och på så vis suddar ut detaljer och skapar linjer och former.

Ta bilder på blommor (och blad) men en längre exponeringstid och rör kameran under exponeringen för måleriska bilder.

Multipla exponeringar gjordes traditionellt med att en film exponerades flera gånger innan den framkallades men i detta projekt har jag använt den digitala kamerans funktion att slå ihop flera exponeringar till en bild (oftast 3–5 exponeringar per bild). Vissa exponeringar var i fokus med andra var ur fokus för att skapa ett drömskt resultat. .

Många kameror kan ta flera bilder och slå samman resultatet i en så kallad multiexponering. Detta kan skapa drömska bilder och är en metod som är väl värd att prova.

Så slutsatsen är att blommor kan vara lite knepiga att fotografera än vad man först kan tro men samtidigt roliga att ha framför kameran och experimentera med. Dessutom är de tillgängliga i naturen, trädgården eller så kan man köpa en bukett.

Föregående
Föregående

Olja och vatten

Nästa
Nästa

Ormvråk