Vatten
Vatten är en fascinerande substans som består av små molekyler (bara tre sammanfogade atomer) vars speciella form och sammansättning gör att de klibbar ihop och detta gör att vatten bildar en vätska och inte gas. Denna egenskap är helt nödvändig för livet (som vi känner det i alla fall). Nog om detta då det här är tänkt att vara en fotoblogg och inget annat.
Liksom många andra har jag har alltid dragits till vatten i rörelse, antingen vertikalt fallande ner från en höjd eller som horisontella vågor på ett hav. Både rörelsen, ljudet och lukten attraherar. Det är därför inte så konstigt att jag gärna och så ofta jag kan fotograferar med vatten som en viktig del i bilden.
Om vattnet skapar en stilla yta är det ofta lockande att använda den som en spegel som reflekterar himlen eller annat. Att ta en sådan typ av bild är ofta inte så svårt men kan bli väldigt effektfullt. I bilderna nedan placerade jag reflektionsplanet i bildens horisontella mitt vilket skapar en symmetri mellan bildens övre och undre del. Detta är kanske inte att avbilda vatten som huvudmotiv men det är ett sätt som vatten går att använda i en bildkomposition.
Om vattnet är i rörelse blir det på en gång lite knepigare att hantera fotografiskt. Det är svårt att ta en bild på vatten i rörelse och få det att se ut som vi upplever det när vi tittar. Fryser vi vattnets rörelse med en kort exponeringstid avbildar vi strukturer som vi normalt inte uppfattar, åtminstone inte på ett så tydligt vis. Eftersom exponeringstiden är kort så kan du ta denna typ av bild handhållet och du slipper släpa på ett stativ. Vilken exponeringstid du behöver använda beror så saker som hur snabbt vattnet rör sig - långsamma vågor eller storm, sipprande eller forsande vatten o.s.v.. Prova med exponeringstider runt en 1/500-1/2000 sekund.
Å andra sidan om du använder en lång exponeringstid så kommer vattnets rörelse gör att det dras ut och bildar vad som ibland nästan ser ut som rök eller dimma. Bilden får ett måleriskt utseende. För att åstadkomma denna effekt behöver du ett gråfilter (ND-filter) som minskar ljusinsläppet i kameran vilket i sin tur gör att exponeringstiden blir längre. Eller så får du vara ute och fotografera när ljuset naturligt är svagt. Jag tänker att vid den här typen av fotografering bakas tiden in i bilden och ger den en extra dimension.
För att statiska delar i motivet ska förbli i fokus behövs också ett stativ att montera kameran på så att den inte rör sig under exponeringstiden. Vilken exponeringstid du ska använda beror på hur snabbt vattnet rör sig och vilken effekt du vill uppnå; för att få vatten att se ut som en dimma behöver du en lång tid kanske börja med 30 sekunder men om du vill behålla lite textur och rörelse i vattnet skulle jag börja med en 1/2 sekund och prova dig fram med successivt längre tider. Jag gillar om det finns lite struktur kvar i vattnet och brukar hamnar ofta med en exponeringstid på 0.5 - 1 sekund.
Ytterligare ett sätt att avbilda vatten som jag gillar är att använda medvetna kamerarörelser eller ICM som det ofta förkortas efter den engelska beteckningen ”intentional camera movement”. Jag har tidigare skrivit ett blogg inlägg om detta sätt att fotografera. Det här sättet att fotografera har likheter med de långa exponeringarna jag nämnde ovan men med den viktiga skillnaden att här används inget stativ utan istället rör du kameran under exponeringstiden. Hur du ska röra kameran är svårt att säga utan här gäller det att prova sig fram. Kanske bara vibrera kameran eller röra den i sidled eller vertikalt. Eller varför inte prova alla rörelser samtidigt. Men för att ha någonstans att börja experimentera så brukar jag röra kameran som en pensel och följa linjer eller rörelser i motivet med kameran under exponeringstiden. Du behöver också experimentera mycket med olika exponeringstider för att hitta rätt. Vad rätt är kan bara du bestämma.
Om vi bortser från den spegelblanka vattenytan så kommer hur vattnet ser ut på bilden till stor del styras av vilken exponeringstid du väljer, men ingen stillbild kommer helt kunna representera hur det såg ut när du tittade på scenen (för att uppnå det behövs video). Jag tror du behöver känna efter hur du som fotograf vill gestalta vattnet som rör sig i dina bilder. Eftersom jag dras mycket till bilder med en målerisk känsla så tar jag i 9 fall av 10 bilder med lång exponeringstid men som sagt här finns inget rätt och fel. Har du tillgång till moderskeppet så finns det en kurs som heter ”Fotografera vatten” av Sanna Lund som jag tycker är värd lägga en timme på.